5 Preguntes bàsiques sobre l’EMS

L’electroestimulació muscular o EMS (per les seves sigles en anglès) no és una revolució o un sistema màgic d’entrenament com pot semblar pels anuncis de televisió o de les revistes. És més aviat l’evolució d’un complex model d’entrenament que fins fa no gaire estava reservat a una elit esportiva.

L’EMS va sortir al carrer i s’ha popularitzat entre les persones que busquen reduir el temps dedicat a fer exercici però obtenint el mateix o un major benefici. Encara és forca desconegut a Catalunya, tot i que ja fa bastants anys que aquesta modalitat d’entrenament s’ofereix de forma molt popular a altres països d’Europa, com per exemple Alemanya. Estic segura per tant que també a Catalunya serà un negoci creixent i que anirà incrementant la seva presència en els mesos vinents.

Què és l’electroestimulació muscular (EMS)?

L’EMS és una tècnica que utilitza un corrent elèctric d’intensitat adequada per causar una contracció muscular de manera similar als impulsos que envia el sistema nerviós central per controlar les accions dels músculs. El que fa aquest corrent és bàsicament simular un entrenament tradicional d’alta intensitat.

Com funciona l’EMS a la pràctica?

El primer que succeeix quan fas un entrenament d’aquest tipus és que reps una sessió informativa sobre la sessió, els efectes i els possibles riscos que poden presentar-se. Depenent de la professionalitat del centre esportiu la sessió serà més o menys extensa. En alguns casos va també acompanyada d’un primer control on et pesen i defineixen no només el teu BMI sinó també el percentatge de greix i massa muscular presents al teu cos.

És molt important beure molt abans de l’entrenament.

Un cop enllestida l’etapa d’informació i preguntes comença el ritual de la vestimenta. Sovint els centres et donen una roba elàstica normalment de color negre. Com a calcat s’utilitzen només uns mitjons. Un cop t’has vestit així, t’ajudaran a vestir-te amb un vestit a peces (armilla, faixa…) les quals estan cobertes d’elèctrodes i que prèviament han estat mullades per facilitar la circulació del corrent elèctric. Aquest vestit va connectat a una màquina d’EMS que té diferents programes d’entrenament amb els quals s’aconsegueix treballar en profunditat les fibres musculars que són més difícils d’activar per mitjà d’un entrenament convencional.

Quant dura una sessió d’EMS?

L’entrenament dura entre 20 i 25 minuts i es realitza en intervals discontinus entre corrent i pausa. Un cop connectat a la màquina i sempre sota la supervisió del teu entrenador personal tens un parell de minuts d’escalfament on l’entrenador va ajustant la intensitat de l’impuls elèctric.

És un entrenament totalment passiu?

Tot i que és cert que reps un estímul prou fort en general a escala de gairebé tot el cos i a gairebé tota la musculatura, no és veritat que sigui un entrenament passiu que pots fer mentre veus la darrera sèrie de Netflix. Molta gent té aquesta imatge del teletienda on gent obesa amb un cinturó vibrador perden quilos per art de màgia mentre miren la tele. Bé l’EMS no va ben bé d’això. De fet l’objectiu no és fer una rehabilitació o fisioteràpia, sinó realitzar una sessió d’entrenament intensiu. La màquina emet un impuls potent que sens dubte activa els teus músculs i et fa cremar un nombre de calories. Però per assolir tot el potencial de l’entrenament també has d’ajudar a aquest estímul fent els exercicis que el teu entrenador personal et va dictant.

Quins són els avantatges de l’entrenament amb EMS?

Hi ha diversos aspectes positius en aquesta modalitat d’entrenament. El més valorat és el temps tan reduït de cada sessió. És com reduir 3 hores de fitness a una novena part. De fet, aquest és l’aspecte més utilitzat en les campanyes publicitàries dels centres que ofereixen l’EMS.

Un altre avantatge és que facilita l’entrenament de músculs molt difícils d’entrenar amb un mètode tradicional.

És un mètode ideal per a persones amb problemes de mobilitat o desgast. Hi ha gent que per algun motiu no poden fer algun tipus d’entrenaments perquè representa una càrrega per exemple pel seu genoll. Amb l’EMS és possible estimular els músculs sense sobrecarregar aquestes parts del nostre cos que no podem utilitzar al 100%.

Un avantatge menor però també molt còmode, és el fet que en aquests centres reps tota la roba, molts tenen fins i tot xampú i tovalloles a disposició dels clients de manera que pots, realment, anar a entrenar de manera espontània sense haver de carregar la bossa d’esport.

Per a mi un dels avantatges més importants és que realment hi ha sempre un entrenador o monitor vigilant que la sessió es desenvolupi de forma satisfactòria i que t’ajuda a realitzar els exercicis de forma correcta i adequats a la fita que vols aconseguir.

És perillòs entrenar-se amb EMS?

L’entrenament amb EMS pot ser molt perillós per a dones embarassades, amb epilèpsia o persones amb marcapassos o problemes del cor. Per aquest motiu no crec que aquestes persones puguin entrenar en cap centre d’EMS.

Per la resta, tot i que no és recomanable connectar-se a una màquina sense la supervisió d’un professional, no hi ha cap perill. De fet hi ha molts estudis sobre aquesta metodologia, amb resultats molt positius i sense efectes negatius per a la salut humana. Com les màquines funcionen amb una bateria el perill d’electrocutar-se tampoc existeix.

Ho pot fer qualsevol?

En principi sí, però si hi ha qualsevol problema de salut, el millor és consultar-ho amb el metge abans d’anar al centre. 

Els exercicis poden ser bastant ambiciosos i cal estar en una mínima bona forma física. Si no és el teu cas, et recomano parlar-ho amb l’entrenador personal abans de connectar la màquina. Pensa que estàs treballant molts músculs del teu cos a la vegada sota una intensitat moderada. Músculs que fins i tot, no els entrenes habitualment.

EMS Preguntes i respostes

És l’EMS un mètode realment efectiu?

Depèn de l’objectiu. L’EMS és un mètode sobretot per a desenvolupar la musculatura. Per tant si el teu objectiu és aprimar-te, és possible que et
decebis. Ara bé, depenent de la teva condició física, desenvolupar musculatura et pot fer perdre pes també. 

Pensa també que per assolir el teu objectiu d’una forma més ràpida i duradora, convé sovint realitzar alguns canvis en la teva dieta. No dubtis a consultar el teu entrenador, que segur et podrà donar molts consells en aquest sentit.

És molt important parlar amb el teu entrenador assignat per explicar-li sincerament quin és el teu objectiu. També quines són les teves àrees que t’agradaria treballar amb més intensitat, per tal de rebre realment un programa personalitzat.

Com deia abans, pel que fa al desenvolupament de la musculatura hi ha nombrosos estudis de renom que avalen els resultats. És un tipus d’exercici que exigeix el màxim del teu cos en una sessió de 20 minuts. La recomanació general és de fer-ho un cop a la setmana. Per aquest motiu és fins i tot ideal combinar-lo amb altres tipus d’esports (bicicleta, córrer, natació…) si el temps ho permet. Tot i que després d’una sessió d’EMS es recomana una pausa de 2 o 3 dies per tal que els músculs es puguin regenerar. Només en casos excepcionals o de forma temporal és recomanable practicar EMS 3 cops a la setmana.

I tu ja has provat aquest entrenament? Explica’m com va anar o si encara tens preguntes sense resoldre.