7 consells per a portar una vida per relaxada

Si els teus dies semblen llistes de tasques per fer que no s’acaben mai i et sembla que sempre vas corrent d’una obligació a la següent, segurament et convingui reduir el teu nivell d’estrès diari. Crec que hem de ser realistes amb les fites que ens proposem i en l’època actual tenim tantes possibilitats que sovint sembla que al dia li falten hores per fer tot el que ens proposem. Pensar que arribarem a viure una vida completament tranquil·la i relaxada és potser un ideal que no assolirem mai, per aquest motiu és millor ser realistes en la nostra aspiració i no posar-nos més pressió encara perquè la nostra vida no s’assembla al que ens mostren moltes publicitats. El que sí que podem fer però, és fer atenció a aquests 7 punts i integrar-los (o almenys alguns) en la nostra rutina per assegurar-nos que anem recuperant suficient energia pel nostre dia a dia.

1. Dorm tant com (realment) necessites

Una dona amb una jornada de 10 a 12 hores necessita dormir una mitjana de 7,5 a 8 hores. Quan som petits necessitem dormir moltes hores i a mesura que anem creixent aquest temps es va reduint. Hem de ser generosos amb nosaltres mateixos i deixar-nos descansar allò que el nostre cos ens demana. Molta gent s’adorm a les 12 de la nit mirant la tele o surfejant a internet, per aixecar-se a les 6.30 del matí. Aquest curt període de descans a la llarga ens acaba passant factura. Estem irritables, agressius, malhumorats, tenim bosses als ulls, la pell cansada i si no ho corregim, arrisquem malalties més greus encara. Dormir és una de les formes més fàcils d’invertir en salut, benestar i bellesa. I a més no costa diners.

2. Relaxat fent exercici

No es tracta de muscular o entrenar per a competicions oficials. Però els éssers humans estem fets per moure’ns. En només pocs anys els nostres hàbits de vida han fet un gir cap al sedentarisme i molts amb prou feines ens movem més que de l’aparcament a casa o a la feina i tornada enrere. L’exercici funciona millor, si trobes un esport que t’agrada (nadar o el ioga són exercicis molt complets que s’adapten molt bé a persones poc amants de la vida esportiva). Si això tampoc et convenç, prova d’integrar una mica més de moviment en la teva vida diària. Vés caminant a comprar el pa, en bici a la feina i si pots puja les escales en lloc d’agafar l’ascensor. Comença a poc a poc i et costarà menys incrementar l’esforç. Veuràs que curiosament et sents més àgil i ple d’energia. 30 minuts d’activitat física al dia són suficients.

3. Menja sa i beu molta aigua

No escriuré gaire en aquest punt. Si vols llegir més consells, consulta aquesta entrada.
Eliminar (o reduir) el consum de menjar ràpid, incloure fruita i vegetals a la teva dieta i menjar de forma variada són algunes de les condicions indispensables de l’ésser humà. Redueix una mica el consum de carn vermella i busca alguns snacks sans per picar entre hores. A més a més la major part del nostre cos és aigua, per tant és lògic deduir que hem de veure molt per renovar-nos constantment.

4. Redueix el consum d’alcohol i cafè

No espereu que sigui jo qui parli malament del vi o del cafè. Sóc la primera a qui li encanta prendre un bon cafè amb llet al matí i un expresso després de dinar. Sento que les begudes calentes reconforten l’ànima i especialment a l’hivern i en una ciutat com Berlín on la pluja i el fred ens acompanyen sovint, diria que sempre em ve de gust prendre un cafè calentó. El problema és que dues tasses de cafè al dia segurament no fan mal a ningú. Hi ha qui diu fins i tot, que el cafè i el vi tenen molts components beneficiosos per la nostra salut. Però la dosi fa el verí i si en lloc de 2 en prenem 6 tasses, el nostre cos ingereix una quantitat de cafeïna que ens accelera el pols i ens fa segregar cortisol i adrenalina (hormones que generen estrès). La solució implica reduïr el consum. Podem beure dues tasses de cafè i la resta de begudes calentes fer-les amb xocolata, infusions, tes, cereals, brou… si pensem, trobem moltes alternatives.

Pel que fa a l’alcohol, tenim una situació similar un gotet de vi o cervesa dinant o després de la feina no fa mal, però l’abús pot tenir conseqüències serioses, les més lleus de les quals contribuiran a fer que ens sentim en mala forma física i esgotats contínuament.

5. Fes més pauses durant la jornada

O dit d’una altra manera gaudeix de no fer res. Per uns minuts o unes hores. Potser tens la sensació de no ser productiu en aquest moment, però el teu cos utilitza qualsevol pausa que facis per a regenerar-se. 

Si pensem una altra vegada en el tema del cafè, ens adonem que de vegades prenem un cafè només pel fet de parar un moment o per aconseguir una energia artificial que podem aconseguir amb una meditació de 5 minuts. Tanca els ulls, concentrat en la teva respiració, sent els peus com toquen les sabates, els cabells que cauen per les teves galtes, la temperatura de l’habitació on ets… desconnecta un moment per carregar les piles. Si vols llegir més sobre meditació, clica aquí. Si no t’interessa el tema de la meditació, prova de sortir un momentet i fes una volta a l’edifici abans de tornar a entrar a l’oficina. L’aire fresc i el moviment et faran sentir molt millor.

6. Gaudeix de temps amb els teus amics

Ser creatiu, aprendre contínuament i tenir companyia són requisits indispensables per gaudir de salut psicosocial. Trobat amb els teus amics i gaudeix de la companyia, però atenció, no es tracta de fer un programa complert per tot el cap de setmana o de trobar-se per intercanviar penes i frustracions. 

Només relaxat, buida el cap d’idees i gaudeix de la conversa o el silenci en companyia durant un sopar senzill o aneu a passejar junts al mar, pel bosc o la muntanya. La natura és un gran ajut quan volem carregar energia. 

7. Busca la teva pau interior amb una mica d’espiritualitat

No cal fer-te iogui ni emigrar a l’Índia. Però sí que val la pena observar d’una manera conscient el nostre estrés. Què et fa estar estressat? Hi ha un cert patró que es repeteix? Pots evitar la situació que et genera estrès? Pots desenvolupar alguna estratègia per a suportar millor les èpoques d’estrès? 

Prova de potenciar la serenitat, l’agraïment (sobretot per les coses petites), simplifica i redueix la complexitat en la teva vida, troba el plaer en donar quan no pots gaudir del plaer de rebre…

Quines altres tècniques o idees utilitzes tu per sentir-te menys cansat i més motivat i carregat d’energia? Penses posar en pràctica algun dels punts comentats? Comparteix la teva experiència utilitzant la funció dels comentaris.