15 idees per a concentrar-te millor

A tu també et passa que vas d’un tema a un altre i sents que et falta concentració? Quan s’acaba el dia, tot i que has estat molt ocupada has aconseguit fer poques coses? A mi em passa. Especialment en aquestes dates quan s’acaba l’any i tots tenim mil coses per enllestir i desenes de cites per atendre.

A continuació et deixo una llista de petites coses que m’ajuden molt a concentrar-me i centrar-me en allò que realment és important. Si les has provat o tens altres consells, m’encantarà llegir les teves idees als comentaris.

1. Redueix el multitasking

Evita fer multitasking tant com puguis. Nombrosos estudis han provat que les persones no podem ser multitasques, almenys no de forma eficient. El que sí podem fer és coordinar tasques. Per exemple parlar per telèfon i vestir-nos. Però això només funciona quan les tasques no són importants i no has d’estar plenament concentrat, perquè ja has automatitzat les passes. Si has de fer dues tasques que requereixen concentració, comprovaràs que no és possible. Has vist algun cop com algú que condueix i parla per telèfon alhora tendeix a reduir la velocitat o fer coses estranyes al volant? O bé no para atenció a la conversa si s’ha de concentrar en la carretera? Doncs això passa més o menys amb tasques que necessiten la teva atenció.

2. Medita

Meditar ajuda a exercitar l’atenció plena i la concentració. Si medites regularment, et podràs concentrar millor fent altres activitats. No has meditat mai? Si vols una guia pràctica i fàcil per fer-ho consulta el meu article aprèn a meditar en 10 passos. És molt més fàcil del que et penses!

3. Practica esport regularment

Pot sonar a tòpic però practicar esport ens ajuda a alliberar substàncies químiques que ens faciliten estar més relaxats i ens permeten concentrar-nos millor. Et sona allò de mens sana in corpore sano? Exacte! Assegurat que mantens l’equilibri entre les hores d’exercici psíquic i el moviment físic. Et sentiràs molt millor.

4. Fes una llista to-do

De vegades tendim a ignorar algunes tasques o perdre el control de què tenim pendent d’enllestir. A mi m’ho fa més fàcil escriure tot el que vull fer en un paperet i anar-ho eliminant, quan les tasques estan fetes o es converteixen en una nova. No cal que sigui una llista bonica amb dibuixets o explicacions exhaustives. Escriure les paraules clau que sàpigues interpretar és més que suficient.

5. Pren-te un cafè

Tot i que no et recomano abusar-ne, un cafè també ajuda quan estàs baixa d’energia. No n’abusis però o acabaràs pagant-ho per alguna altra banda. Si beus massa cafè, pot ser que no descansis a la nit i et trobis cansada l’endemà. Començant un cercle difícil de trencar. Si no t’agrada el cafè, pots provar amb un te verd o negre.

6. Fes pauses

Pot sonar evident, però sovint no fem suficients pauses. Surt a fora, respira, beu un got d’aigua… veuràs com et concentres millor després.

7. Deixa el treball a la feina

Et portes la feina a casa? Mal fet! Especialment quan estem entestats a solucionar un problema i no veiem cap sortida. No t’ha passat mai que després d’anar a fer un volt o sopar amb amics la resposta ve com sola?

8. Entrena el teu cervell

Quan ens fem grans o en èpoques d’estrès passa sovint que ens costa concentrar-nos. Oblidem coses, no recordem noms… fer gimnàstica cerebral ajuda a mantenir el cervell en forma i et permetrà concentrar-te millor. Pots fer sudokus o utilitzar una app amb aquesta finalitat.

9. Busca un lloc tranquil

Especialment si treballes en un ambient molt sorollós, planeja alguns moments de pausa en un lloc tranquil. Treballar amb màquines, nens o amb música pot estressar-nos elevant el nostre nivell de cortisol, cosa que ens impedeix concentrar-nos com cal.

10. Segueix la norma 20-20-20

Si treballes molt amb pantalles, se’t deuen cansar els ulls amb freqüència. El que ajuda més és fer pauses regularment per mirar a la llunyania. Hi ha una regla anomenada dels 20-20-20 que vol dir mirar cada 20 minuts durant almenys 20 segons a 20 peus de distància (uns 6 metres). 

11. Dorm bé a la nit

Si alguna vegada has sortit de nit, hauràs notat que l’endemà estàs com lent, et costa concentrar-te. El cos nota molt la manca de son. Així que especialment si has de concentrar-te molt l’endemà, procura dormir les hores necessàries. Quantes exactament és una cosa que has d’esbrinar per tu mateixa. Algunes persones se senten descansades amb 6 hores mentre d’altres necessiten 9. Generalment com a més grans ens fem menys hores de son necessitem, però repeteixo, és un tema molt individual de cadascú.

12. Treballa offline

Estar tot el dia en xarxa és una temptació per a molts de nosaltres. Estem pendents del Whatsapp o el timeline i missatges de les xarxes socials. Si vols concentrar-te bé apaga internet i treballa sense connexió. Descarrega només el que necessitis i tornat a connectar un cop hagis acabat la feina. Un altre truc és posar una contrasenya ben difícil que no et puguis aprendre de memòria a les xarxes socials i tancar sessió. Així quan et vulguis connectar hauràs de buscar la contrasenya i serà més fàcil evitar temptacions.

13. Tingues un lloc per a treballar

Especialment si treballes des de casa, et serà més fàcil concentrar-te si tens assignat un espai especial només per a treballar. D’aquesta manera la teva ment ja es prepara de forma inconscient per a la feina evitant distraccions.

14. Dedica unes hores determinades a treballar

Igual que en el cas anterior convé tenir una mena de rutina en les hores que dediquem a la feina també. És una manera de facilitar la tasca a la nostra ment i evitar cansant-nos innecessàriament planejant a quina hora ens posarem a treballar i on. El concepte base d’aquest fenomen és l’anomenat esgotament de l’ego. Que consisteix bàsicament en el fet que tenim una certa quantitat d’energia per a gastar cada dia i si l’emprem en altres coses, després no en tindrem per quan la necessitem. Hi ha diversos estudis que relacionen aquest fet amb com el cervell consumeix glucosa i un cop ha consumit una certa quantitat disponible de glucosa ja no vol invertir més esforços a continuar resolent problemes, bàsicament perquè no en té més recursos. En altres paraules quan hem esgotat la nostra capacitat cerebral diària, acostumem a prendre decisions més a la lleugera i sense pensar-ho a fons.

15. Avorreix-te

Sovint ens agrada utilitzar el temps lliure per anar al cinema, fer esport, sopar amb amics, etc. De vegades però el que realment necessitem és no fer res. Avorrir-nos, deixar-nos anar i no concentrar-nos en res, per a variar.